Smart Minds Polska sp. z o.o. udostępnia niezależnym podmiotom (takim jak min. franchisingobiorcy bądź zleceniobiorcy usług edukacyjnych prowadzący własną działalność edukacyjną wraz bądź w imieniu Smart Minds Polska sp. z o.o.) Standardy zastosowane w swojej firmie , Politykę, Standardy skrócone oraz pozostałe informacje niezbędne w ramach polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Wyżej wymienione podmioty zobowiązane są do wydania niezależnego Zarządzenia oraz przestrzegania poniższej Polityki oraz Standardów, odpowiadając jednak niezależnie za ich wdrążenie oraz kontrolowanie w swoich firmach przed samym sobą oraz instytucjami tych praw wymagających. Smart Minds Polska sp. z o.o. nie odpowiada za kontrolowanie oraz wdrążenie Standardów w firmach zewnętrznych, a jedynie ułatwia im te zadanie udostępniając im swoją politykę i standardy, które mogą przyjąć w swoich firmach i stosować je według poniższej propozycji.
Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr 1/2024 z dnia 06 sierpnia 2024r.
Prezesa Smart Minds Polska sp. z o.o .
Polityka Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem
Smart Minds Polska sp. z o.o – Twoje Centrum Edukacji
Preambuła
Dobro dziecka jest naczelna zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Smart Minds Polska sp. z o.o ( zwanego dalej placówką). Pracownicy traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§1
Krzywdzeniem jest:
Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
Przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań , którym nie jest ono w stanie sprostać.
Przemoc seksualna – to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.
Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństw;, brak nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki podczas wypełniania obowiązku szkolnego.
Rozdział II
Zasady rekrutacji pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów
§2
1. Dyrektor placówki dokłada wszelkich starań, by zatrudniać pracowników/współpracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje i kompetencje, którzy podzielają wartości wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w szczególności prawo dziecka do ochrony przed krzywdzeniem. Każdy kandydat na nowego pracownika przesyła CV oraz w miarę możliwości referencje.
2. Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa zaświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego oraz
o toczących się względem niego postępowaniach karnych (z krajowego rejestru karnego).
3. Każdy nowo przyjęty pracownik zapoznaje się z zapisami Polityki Ochrony Dzieci, regulaminem pracy, zasadami przestrzegania praw dziecka oraz zasadami ochrony i przetwarzania danych osobowych w placówce. Zapoznanie się z wymienionymi powyżej zasadami potwierdza podpis pracownika pod oświadczeniem umieszczonym w umowie stanowiącej podstawę zatrudnienia (załącznik nr 1).
Rozdział III
Kodeks postępowania z dzieckiem
§3
Rozdział IV
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci
§4
W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika placówki, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek zgłosić ten fakt Osobie odpowiedzialnej za Politykę Ochrony Dzieci oraz sporządzenia z tego faktu notatki.
§ 5
1.Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci wzywa osobę, którą podejrzewa się
o krzywdzenie i informuje ją o podejrzeniu.
§6
Rozdział V
Zasady ochrony danych osobowych dziecka
§7
§8
§9
1.Pracownik placówki nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego opiekunie.
2.Pracownik placówki, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się
z opiekunem dziecka i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka.
3.Pracownik placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi.
4. Pracownik placówki nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przeświadczony, iż jego wypowiedź nie jest utrwalana.
5.W celu stworzenia materiałów medialnych, możliwe jest udostępnienie wybranych przestrzeni placówki mediom. Ostateczną decyzję w tej kwestii podejmuje dyrektor.
6.Dyrektor zleca pracownikom placówki przygotowanie odpowiednich pomieszczeń do produkcji materiałów medialnych, przy jednoczesnym dbaniu o to, aby filmowanie nie obejmowało dzieci obecnych na terenie placówki.
Rozdział VI
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§10
Placówka uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia
ochronę wizerunku dziecka.
2.W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka pracownik
placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskanie zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3.Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takie jak zgromadzenie,
krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest
wymagana.
4.Wszystkie osoby nie będące pracownikami placówki, a utrwalające wizerunek dzieci na
nośnikach zobowiązane są do nie wykorzystywania ich w celach niezgodnych z prawem.
§11
1.Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-video) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
3.Placówka zapewnia edukację dzieciom na temat zasad ochrony ich wizerunku.
Rozdział VII
Zasady dostępu dzieci do Internetu
§12
1.Placówka zapewniając uczniom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować
działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
2.Na terenie placówki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia.
3.Pracownik placówki czuwa nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć oraz w czasie wolnym od zajęć .
4.W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika instytucji, pracownik instytucji ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
5.Placówka zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.
§13
Rozdział VIII
Monitoring stosowania Polityki
§14
Rozdział IX
Przepisy końcowe
§15
Załącznik nr 1
imię i nazwisko pracownika ………………………………
miejscowość, data
INFORMACJA
Informuję, że jako pracownik zapoznałem/am się z zapisami Polityki Ochrony Dzieci, regulaminem pracy, zasadami przestrzegania praw dziecka oraz zasadami ochrony i przetwarzania danych osobowych w Smart Minds Polska sp. z o.o.
Zapoznanie się z wymienionymi powyżej zasadami potwierdzam podpisem .
Oświadczenie umieszczone zostaje w umowie stanowiącej podstawę mojego zatrudnienia .
……………………………………………………………..
Podpis
Załącznik nr 2
Monitoring standardów – ankieta
Tak Nie
Tak Nie
Tak Nie
Tak Nie
Tak Nie
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
proponujesz?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Standardy Ochrony Małoletnich
SMART MINDS – Twoje Centrum Edukacji
Zatwierdzone do realizacji w dn. 06.08.2024r.
Standard 1. POLITYKA Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem 1.Placówka ustanowiła Politykę Ochrony Dzieci, w której zostały zapisane zasady mające zapewnić dzieciom ochronę przed krzywdzeniem. 2.Polityka i zasady ochrony dzieci obowiązują wszystkich członków personelu placówki. 3. Polityka ochrony dzieci obejmuje następujące zagadnienia: *procedury interwencji, które określają, jakie działania należy podjąć, jeśli pojawią się sygnały wskazujące na krzywdzenie dziecka lub na zagrożenie jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny lub personelu placówki. *zasady ochrony danych osobowych dziecka, które określają sposób przechowywania *zasady ochrony wizerunku dziecka, które określają sposób jego utrwalania i udostępniania. *zasady dostępu dzieci do Internetu oraz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami, wraz |
Wskaźniki realizacji standardu: 1. Dokument Polityka Ochrony Dzieci ustanowiony w placówce wraz z wyznaczeniem osób odpowiedzialnych za realizację w placówce, jasno określając ich role i zadania. 2. Dyrekcja wyznaczyła osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo sieci komputerowej w placówce. |
Standard 2. PERSONEL Placówka monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci 2. W przypadkach podejrzeń zagrożenia bezpieczeństwa lub krzywdzenia dziecka ze strony pracowników placówki zawsze podejmowane są działania określone w Polityce Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem. |
Wskaźniki realizacji standardu: 1. Zestawienie i wykaz zweryfikowanych pracowników oraz złożonych zaświadczeń przez pracowników placówki. |
Standard 2 . PERSONEL Placówka zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia. |
Wskaźniki realizacji standardu: 1. Wszyscy pracownicy zostaną przeszkoleni w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i właściwego reagowania na nie. 2.Placówka dysponuje materiałami edukacyjnymi dla pracowników w zakresie ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem oraz ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie. |
Standard 2. PERSONEL Placówka oferuje rodzicom edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem. 1. W placówce dostępne są materiały edukacyjne dla rodziców w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie). |
Wskaźniki realizacji standardu: 1.Placówka dysponuje materiałami edukacyjnymi dla rodziców w zakresie ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem oraz ochrony dzieci przed zagrożeniami w Internecie. |
Standard 3. PROCEDURY Placówka zapewnia dostępność do informacji na temat możliwości uzyskania pomocy |
Wskaźniki realizacji standardu: 1.W placówce dostępne są dla dzieci informacje nt. praw dziecka, zasad ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem, zasad bezpieczeństwa w Internecie. |
Standard 4. MONITORING Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci. 2. Monitoring zasad i praktyk ochrony dzieci dokonuje się na podstawie konsultacji |
Wskaźniki realizacji standardu: 1. Sprawozdanie z realizacji Polityki Ochrony Dzieci – 1raz na dwa lata. |
„Wspólnie chronimy naszą szkolną społeczność – Bezpieczeństwo jest naszym priorytetem!”
ZARZĄDZENIE NR 1/ 2024
Prezesa sieci Smart Minds Polska sp. z o.o. w Warszawie z dnia 06.08.2024r.
Podstawa prawna:
art.68 ust.1 pkt.6 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2023r. poz.900 tekst jednolity), art.7 pkt.6 Ustawy az dnia 28lipca 2023r.o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023r.poz.1606), art.22b i 22c Ustawy z 13 maja 2026r.o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023r.poz.1304 ze zm.)
w sprawie: Wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich w Smart Minds sp. z o.o. w Warszawie.
&1
Wprowadza się Standardy Ochrony Małoletnich w Smart Minds sp. z o.o. w Warszawie (wersja zupełna) stanowiące załącznik nr1 do niniejszego zarządzenia.
&2
Wprowadza się Standardy Ochrony Małoletnich w Smart Minds sp. z o.o. w Warszawie (wersja skrócona) stanowiące załącznik nr2 do niniejszego zarządzenia.
&3
Zarządzenie obowiązuje od dnia 15.08.2024r.
116 111 – Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży
Do pobrania: https://drive.google.com/file/d/1da0cPn7G_vpYPDUbiLn4Rba_VHhhShvz/view?usp=sharing
Gdzie szukać pomocy?
Do pobrania: https://drive.google.com/file/d/1bMWc1YeHaLkE6dKe8xkWxU6smGLvLQVg/view?usp=sharing
Informator o telefonach zaufania, infoliniach, adresach stron internetowych oraz czatach organizacji
pomocowych:
Powiat Gliwicki – https://wielowies.pl/download/attachment/1915/informator.pdf
Gmina Mierzęcice – https://www.mierzecice.pl/dla-mieszkancow/przewodnik-adresowy/telefony-alarmowe
Prawa dziecka http://brpd.gov.pl/prawa-dziecka
Co to są prawa dziecka?
Janusz Korczak powiedział kiedyś „nie ma dzieci są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek tylko, że jeszcze mały…”. Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka, zwana również człowieczeństwem.
W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zapisana jest ona w art. 30: „Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych”.
Z godności wywodzą się dwie zasady: wolność i równość, które są podstawą wszystkich praw człowieka. Wolność oznacza to, że człowiek nie jest własnością kogokolwiek, posiada wolną wolę, może samodzielnie podejmować decyzje i świadomie ponosić za nie odpowiedzialność (dziecko uczy się tego w trakcie dojrzewania). Równość oznacza, że każde dziecko ma takie same prawa i ma być tak samo traktowane przez wszystkich bez jakiejkolwiek dyskryminacji.
Dlaczego wobec tego mówi się o prawach dziecka?
Otóż, ze względu na to, że człowiek przed i po urodzeniu (zwany dzieckiem) nie jest w stanie funkcjonować samodzielnie, uznano, iż do pewnego momentu swojego życia musi pozostawać pod opieką dorosłych.
Kto to jest dziecko?
Konwencja o Prawach Dziecka w art. 1. definiuje „dziecko” jako „każdą istotę ludzką w wieku poniżej osiemnastu lat, chyba że zgodnie z prawem odnoszącym się do dziecka uzyska ono wcześniej pełnoletność”.
W rozumieniu ustawy z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka „dzieckiem jest każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności (Art.2.1.). Uzyskanie pełnoletności określają odrębne przepisy(Art.2.2).
Najważniejszymi opiekunami są rodzice. Jednak wtedy, gdy ich zabraknie lub nie wywiązują się ze swoich obowiązków rodzicielskich lub nie dają sobie samodzielnie rady z opieką nad dzieckiem, to państwo w myśl zasady pomocniczości musi im pomóc lub przejąć ich obowiązki.
Art. 72. Konstytucji RP Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją. Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych.
Ale to wszyscy dorośli powinni brać udział w rozwoju umysłowym i fizycznym dziecka, gdyż dzieci są największym bogactwem każdego społeczeństwa i w przyszłości to one będą decydowały o swojej wspólnocie, państwie, globie. Należy je więc bardzo dobrze do tej roli przygotować. Ma to robić rodzic, nauczyciel, lekarz, policjant, polityk itd.
Dziecko nie jest własnością dorosłych. Jest słabsze od dorosłych, dlatego też musi posiadać dodatkową ochronę przed siłą dorosłych. Taką ochronę dają im prawa dziecka zapisane w Konwencji o prawach dziecka. Konwencja powtarza katalog większości praw człowieka, ponieważ
nie ma sensu zapisania np. praw emerytalnych, gdyż w Polsce uzyskuje się je dopiero w wieku 67 lat. Konwencja natomiast zobowiązuje państwo i dorosłych do szczególnego traktowania dzieci. Prawa dziecka, podobnie jak prawa człowieka podzielone są według kategorii na prawa:
osobiste, umożliwiające rozwój dziecka. Są to: prawo do życia, prawo do tożsamości, prawo do rozwoju, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do informacji;
polityczne lub publiczne, dzięki którym dziecko wyraża swoje poglądy i uczestniczy w życiu swojej grupy, społeczności, państwa. Są to prawa: prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do uczestniczenia w stowarzyszeniach;
socjalne, które są obowiązkami państwa i dorosłych do stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka.
Są to: prawo do godnych warunków życia i odpowiedniego poziomu życia, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do odpoczynku;
ekonomiczne, umożliwiające dziecku przygotowywanie się do niezależności materialnej od innych. Najważniejszym jest prawo do nauki; ponadto ochrona prawa pracy podejmowanej, czy to w ramach obowiązku nauki czy wakacyjnego zarobku.
Ratyfikując Konwencję o Prawach Dziecka, państwo i dorośli zobowiązali się do uznania dobra dziecka za najwyższy cel w traktowaniu człowieka – dziecka. Zobowiązali się również do przygotowanie dziecka do dorosłego życia i ochrony dziecka przed wszelkiego rodzaju przemocą (niewolnictwem, handlem ludźmi, wykorzystywaniem seksualnym, pracą przymusową, udziałem w działaniach zbrojnych).
Ponadto, państwa zobowiązały się do dostosowania instytucji publicznych do działań na rzecz ochrony praw dziecka. W Polsce Konstytucja RP z 1997 r. ustanowiła instytucję Rzecznika Praw Dziecka, który stoi na straży praw i wolności dziecka